Over Employer Impact: Is “boeien en binden” nog wel actueel?

//Over Employer Impact: Is “boeien en binden” nog wel actueel?

De arbeidsmarkt is altijd in beweging , maar wat er het laatste jaar gebeurt is van een andere orde! We hebben al jaren te maken met een groot tekort aan technici en ook IT’ers zijn al langer meer dan schaars. Momenteel hebben echter ook de zorg en de logistiek een uitdaging, zelfs in management, sales en marketing is het vinden van de juiste kandidaat voor je bedrijf een enorme uitdaging.

Hoe komt dat? Er zijn een aantal actuele ontwikkelingen die van invloed zijn en steeds sterker van invloed worden op de arbeidsmarkt en de invulling van vacatures. Dat is o.a.:

  • De excellerende ontwikkelingen op gebied van technische innovatie,
  • De toenemende snelheid waarmee functies zich ontwikkelen en veranderen en zelfs verschijnen en verdwijnen,
  • Het groter wordende besef dat we niet om circulair ondernemen heen kunnen,
  • De waarde die verschillende generaties (X, Y, Z) hechten aan carrière ten opzichte van de balans werk en vrije tijd,
  • De lastige positie van de vijftig plussers op de arbeidsmarkt, al dan niet ingegeven door een matige graad van investering in hun eigen ontwikkeling.

Wat betekenen al deze veranderende krachten voor het vinden van de juiste nieuwe medewerkers voor je bedrijf? Kun je nog vertrouwen op het “gewoon” plaatsen van een digitale vacature? Zijn medewerkers voor langere tijd vast te houden? Kunnen werkgevers nog acteren onder het motto: “ze mogen blij zijn dat ze hier kunnen werken”? Nee, allemaal achterhaald! Maar is boeien en binden dan nog wel actueel?

Ja hoor, zeer actueel! Alleen heeft “boeien en binden” inmiddels een andere lading gekregen. Was deze term van oorsprong gebaseerd op de HR-gedachte, nu vormt marketing het uitgangspunt voor boeien en binden. Met een goede branding van je bedrijf kan je de juiste medewerkers aantrekken, Employer Branding.

Maar ook op dit gebied ontwikkelt de arbeidsmarkt zich razendsnel. Employer Impact wordt steeds belangrijker; welke positieve invloed wil je als werkgever op de ontwikkelingen in de maatschappij hebben, en hoe speel je in op wat je potentiele medewerkers aantrekkelijk vinden aan een nieuwe werkgever?

Inderdaad, dit is pure marketing, arbeidsmarktmarketing . Met onze kennis van de arbeidsmarkt kunnen wij een mooie bijdrage leveren aan dit onderwerp binnen jouw organisatie. Bel eens om te sparren!

Terug naar overzicht
2018-02-05T21:57:09+00:005 februari 2018|

Facebook

Twitter

Google Plus

LinkedId