Ik werk al sinds een tijd samen met een ervaren social media & marketing specialist. Adri doet niet anders dan de hele dag zijn klanten helpen op te vallen tussen al die ondernemers, hobbyisten, youtubers, bloggers en vloggers. Bij mij werkt dat steeds beter, mijn websitebezoek neemt toe, de parameters verbeteren! Ik ben blij met de toegevoegde waarde van Adri, ondanks dat hij me dagelijks opjaagt om de content even te checken….

Toch vraag ik me wel eens af wat er gaat gebeuren als ik niet mee doe aan die “war of exposure”. Zou ik met mijn bedrijf nog kunnen opvallen tussen mijn concurrenten, zou ik überhaupt nog wel opdrachten krijgen, zou mijn bedrijf dit wel overleven? En waar is het einde van investeren in SEO, SEA, clicks en diverse platformen?

Moeilijke keuzes!

In ons land zijn er bijna 15.000 collega’s werkzaam als zelfstandig of corporate recruiter en nog eens een paar tienduizend in dienst van de grote spelers. Iedereen die dat wil kan recruiter worden, het is geen beschermd beroep, je hoeft er geen examen voor te doen (kan wel overigens). Bovendien zijn er momenteel nog eens ongeveer 3.000 vacatures in recruitmentland, de keuze neemt alleen maar toe. Aan wie ga je dan als ondernemer je opdracht om nieuw personeel te zoeken geven? Wordt dat degene die zich het meest laat zien op social media, de recruiter die je nog kent van die netwerkbijeenkomst en wel aardig was? Of vertrouw je toch op de recruiter die al een aantal keren succesvol je opdracht heeft ingevuld, ondanks dat de nieuwe opdracht niet in zijn (of haar) doelgroep past?

Ieder maakt zijn eigen keuze, ik heb het antwoord niet. Ik bereid me continu voor op wat er komen gaat in de digitale wereld. Wát Google for Jobs brengt als het Nederland in 2020 gaat veroveren, moet nog blijken. Ik zorg dat ik er klaar voor ben! Als er weer een nieuw interessant (zakelijk) platform komt na LinkedIn, Facebook en Instagram, ben ik er bij. Nieuwe digitale hulpmiddelen om een betere selectie te doen of een service toe te voegen voor mijn klanten? Ik haak aan!

Technologie of mens?

Maar bovenal vertrouw ik op mijn vermogen om door te vragen, bedrijfscultuur van mijn opdrachtgevers te snappen, op mijn kennis van de branches waar ik me op richt, het aanvoelen wie het beste past in die specifieke baan. Misschien is dat ervaring, alhoewel “ervaring vooral van belang is als de toekomst er hetzelfde uitziet als het verleden”. Misschien is het ook zo dat het menselijk brein niet te evenaren is door technologie als het gaat om de finesses bij het maken van de match. Ik ervaar dit toch echt als een toegevoegde waarde voor mijn opdrachtgevers.

En angst om niet op te vallen, ja, dat heb ik ook!

Terug naar overzicht