De helft van de werkgevers vindt op sociale media een bevestiging van het positieve beeld dat ze van een sollicitant hebben. Anderzijds vindt een kwart van de werkgevers op sociale media een reden om een potentiële kandidaat af te wijzen.

Dit blijkt uit onderzoek dat vacaturesite StepStone in acht Europese landen heeft verricht. Uit het onderzoek onder 17.330 werkzoekenden en 1470 recruiters blijkt dat werkzoekenden zich bewuster moeten zijn van hun online gedrag. Berichten die zij op sociale media hebben gezet kunnen helpen bij sollicitatieprocedures, maar ook de kans op een afwijzing vergroten. Ongepaste commentaren of afbeeldingen zijn de belangrijkste reden om kandidaten af te wijzen. Ook tegenstrijdigheden tussen het cv van een kandidaat en de informatie op sociale media zijn een belangrijke reden voor afwijzing. Als derde reden geven recruiters aan dat armoedig en grammaticaal onjuist taalgebruik een reden is om de kandidaat niet uit te nodigen.

Informatie op sociale media die wel bijdraagt aan het binnenhalen van een baan is de beschrijving van kwalificaties en capaciteiten door derden, goede referenties en goede communicatieve vaardigheden. 73 procent van de bedrijven bekijkt sociale media om meer informatie over een sollicitant in te winnen, zo meldt het onderzoek van Stepstone. De meeste mensen realiseren zich dat hun gedrag op sociale media invloed heeft op hun kans om te worden aangenomen. Desondanks zegt slechts éénderde zich daar wat van aan te trekken.

Bron: Flexmarkt

Terug naar overzicht