‘Hulde aan de gekken, de buitenbeentjes, de rebellen, de rotzooischoppers, de ronde pinnen in de vierkante gaten, degene die dingen anders zien en die niet dol zijn op regels. Je kunt ze citeren, het oneens zijn met ze, ze verheerlijken of belasteren. Maar het enige wat je niet kunt doen is ze negeren. Want zij veranderen dingen.’

Dit zijn de woorden van Steve Jobs. Zelf iemand die ooit voor gek werd verklaard, die tegen de gevestigde orde in ging en als 21-jarige dropout Apple oprichtte. Het resultaat is bekend. ‘Hoe jonger, hoe minder gebonden, hoe meer energie, hoe experimenteler, hoe optimistischer en hoe verder ze het bedrijf brengen,’ meent Daniel Tyoschitz, zelf 23 jaar en werkzaam bij adviesbureau 650Labs in Sillicon Valley.

Tyoschitz onderzocht wat de generatie Y, geboren na 1980, professioneel drijft en kwam tot de conclusie dat ze verkeerd worden aangestuurd bij de traditionele bedrijven. Het gevolg is dat ze daar niet willen werken. Maar wie digitale vernieuwing wil, heeft de generatie die is opgegroeid met computers en zijn mobiel op zijn nachtkastje heeft liggen, wel nodig. Wat te doen? En als ze dan binnen zijn: hoe houd je deze groep vast? Tyoschitz geeft vijf tips.

Tip 1: geef ze de ruimte
Zorg dat de Generatie Y het verschil kan maken, is zijn eerste. Waar ze nu vooral het gevoel hebben bij de grote bedrijven in een hokje te worden gezet, waarin ze niet passen, moeten ze het gevoel krijgen daaruit te kunnen stappen. Ze hebben kennis die veel managers niet hebben, maar meepraten met de ervaren rotten mogen ze nauwelijks, laat staan dat er iets met hun gekke, rebelse ideeën wordt gedaan. Voor iemand die bruist van energie, onderscheidend wil zijn en het spel wil veranderen, werkt dit demotiverend. Het gevolg is een snelle aftocht. Die aftocht kan zomaar leiden tot een concurrent van betekenis.

Tip 2: geef ze macht
De tweede tip van Tyoschitz is de millennials zoveel mogelijk verantwoordelijkheid te geven als ze aan kunnen. Stap af van de hiërarchische cultuur waarbij degene die het langst binnen is, de promotie krijgt. Laat de beste mensen groeien, ook al zijn ze nog piepjong. Dat betekent niet dat een twintiger op sneakers direct op het pluche moeten worden gehesen en een plek in het bestuur moet krijgen. De high potentials willen wel snel gaan, maar onverantwoord snel opklimmen is ook niet goed. Dat weten zij ook. Het is juist aan de leidinggevende ze daarin te sturen.

Tip 3: geef ze een goeroe
Dat is gelijk de volgende tip. Geef deze generatie een mentor, iemand die ze leidt, regelmatig feedback geeft en waarmee ze leren keuzes te maken. ‘Dat is een probleem van mijn generatie,’ zegt Tyoschitz. ‘We hebben van onze ouders veel kansen gehad in ons leven en hebben die nog steeds. Maar daardoor kunnen we slecht beslissen.’ De millennials zijn echter opgegroeid in een concurrerende omgeving. Zij weten dat ze uitgedaagd en getest moeten worden om te slagen in hun leven en in hun carrière. De Generatie Y ziet daarom ook nut en noodzaak van een leven lang leren. Help ze daarbij.

Tip 4: evalueer en refelecteer regelmatig
Geef deze generatie liever te veel — bijvoorbeeld elke week — feedback, dan te weinig, stelt de onderzoeker. Veel traditionele bedrijven vertellen alleen tijdens het jaarlijkse functioneringsgesprek hoe het gaat. Dat is voor de 35-minners onbegrijpelijk. De wereld gaat snel, veranderingen gaan snel. In een jaar tijd kan een bedrijf door een nieuwe concurrent zijn ingehaald.

Tip 5: geef ze een pluim (en opties)

Tot slot is, volgens Tyoschitz, de vrees ongegrond dat bij de eerste de beste pluim ook gelijk een salarisverhoging wordt verwacht. Het gaat Generatie Y niet om geld. Betekenisvol werk is voor hen veel belangrijker dan een hoog salaris. Opties worden daarentegen wel gewaardeerd. Deze groep gelooft in zijn eigen kunnen. Met opties hebben ze hun salarisverhoging zelf in de hand.

Bron: fd.nl

 

Terug naar overzicht